Anne Gard

HelhetsTerapeut

 

Meditasjon

Vi blir stadig påminnet om å ta vare på det ytre miljø og det er viktig. Men hva med vårt eget indre landskap og miljø ?  det er der det hele starter. For det er hvordan vi er, og tenker, som får konsekvenser for det som er rundt oss. Slike ting som feks bitterhet, bekymring, sjalusi, hat og ufred i sinnet gjør at vi påfører oss selv og andre problemer som forurenser. Det ødelegger klimaet i oss og mellom oss mennesker

Igjennom meditasjon blir du mer kjent med ditt indre landskap, og du lærer å få kontroll over sinnet ditt og du blir fri for stress, slik at man kan ha et rolig avbalansert forhold til seg selv og problemer og hindringer som kan oppstå i hverdagen. Meditasjon er er å hvile i øyeblikket, akkurat her og nå å se det som er, anerkjenne og akseptere det, både lyset og mørket. Det finnes mange typer av meditasjon og avspenningsteknikker. Alle har samme mål om å oppnå indre fred.

Måter å meditere på :

Guidet meditasjon. I denne metoden for meditasjon danner du mentale bilder av steder eller situasjoner som du finner avslappende. Du bruker så mange sanser som mulig, slik som lukter, synsinntrykk, lyder og teksturer. Du blir ledet gjennom prosessen med en guide eller lærer.

Mantra meditasjon. I denne type meditasjon, gjentar vi stille et beroligende ord, en tanke eller frase for å hindre forstyrrende tanker.

Mindfulness meditasjon. Denne typen meditasjon er basert på å være oppmerksom, eller ha en økt bevissthet og aksept for å leve i øyeblikket. Du utvider din bevisst oppmerksomhet. Du fokusere på det du opplever under meditasjon, slik som flyt av pusten din. Du kan observere dine tanker og følelser, men la dem passere uten dom.

Qi gong. Her  kombinerer en meditasjon, avslapning, fysiske bevegelser og pusteøvelser for å gjenopprette og opprettholde balansen. Qi gong (Chee-gung) er en del av tradisjonell kinesisk medisin.

Tai chi. Dette er en form for mild kinesisk kampsport. I tai chi (TIE-Chee), utfører du etter eget tempo en serie av stillinger eller bevegelser i en langsom, grasiøs måte mens du praktisere dyp pusting.

Transcendental meditasjon. Du bruker et mantra, for eksempel et ord, lyd eller uttrykk gjentatte ganger stille, for å begrense din bevisste bevissthet og eliminere alle tanker fra sinnet ditt. Du fokuserer utelukkende på mantra for å oppnå en tilstand av fullkommen stillhet og bevissthet.

Yoga. Du utfører en rekke stillinger og kontrollerte pusteøvelser for å fremme en mer fleksibel kropp og et rolig sinn. Når du beveger deg gjennom positurer som krever balanse og konsentrasjon, blir du oppfordret til å fokusere mindre på en travel dag, og mer på øyeblikket

Meditasjon er å ha en dyp tillit til eksistensen, kjenne at vi er del av noe større, som er mer enn oss